پوستر دنیای غرب

فصل سوم دنیای غرب؛ آغاز یک درام علمی تخیلی

فصل سوم سریال دنیای غرب فضای علمی تخیلی آشنایی را به تصویر کشیده و همچنان یک معمای فلسفی را برای مخاطب خود باقی می گذارد.

سریال دنیای غرب شبکه HBO همیشه سریال عجیب و غربی بوده است. وقتی که این سریال برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ پخش شد، به نظر می رسید که یک مکمل علمی – تخیلی طبیعی شبکه HBO برای سریال موفق فانتزی ” بازی تاج و تخت” باشد. این سریال براساس فیلم ” مایکل کریچتون” با همین نام ساخته شده است که در سال ۱۹۷۳ ساخته شده بود. این فیلم داستان کابوی را روایت می کند که در یک پارک تفریحی در آینده با میزبانهای رباتیک رو به رو می شود که دیوانه شده و مهمانهای انسانی را می کشند. درحالی که “بازی تاج و تخت” در لحن روایت ، موضوع و واقعگرایی به منبع خود نزدیک بود، فضای بسیار فانتزی داشت، اما سریال “دنیای غرب” همواره هوشمندانه تر و فلسفی تر از منبع خود به نظر می رسید و نسبت به آن سبکی به روزتر را اتخاذ کرده بود.

سریال ” دنیای غرب” شبکه HBO که توسط زوج زن و شوهر لیزا و جاناتان نولان نوشته شده است طرح داستان اولیه رباتهای قاتل را به ماهیت ” اراده آزاد” تبدییل کرده اند. میزبانهای رباتیک شخصیت اصلی داستانهاییشان هستند، آنها یکبار هم که شده فانتزیهای خودشان را خارج از چارچوبهای از پیش تعیین شده برای جنگ علیه تمدن انسانی به رشته تحریر در آورده اند.

 

westworld-season-3
west world season 3

سریال دنیای غرب با جدیدترین فصلش، ریشه های غرب وحشی را کنار می زند و طرح داستانی علمی – تخیلی خود را به روز می کند تا همچنان مرتبط باقی بماند. دولرس، میزبانی که نقش او را ایوان ریچل وود ایفا می کند احتمالا تنها بازمانده پارک است که خود را در «دنیای واقعی» بیرون می یابد. گروه طرفداران این سریال مدتی است که برسر چیستی و جزئیات این «دنیای واقعی» درحال گمانه زنی هستند.

دنیای غرب با فصل سه، مخاطب را به آرمان شهر «دنیای قشنگ نو*» مهمان می کند، از آن نوع مکان‌ها که به نظر می رسد همه دارای یک مسیر از پیش مشخص شده و موفق در زندگی هستند. انسانها تحت هدایت سیستمی که از آن با عنوان رهوبام یاد می شود با هماهنگی زندگی می کنند. این سیستم توسط یک شرکت فناوری داده کاوی به نام اینسایت اداره می شود و موجب بهبود قابل توجه کیفیت زندگی شده و درعین حال به نظر می رسد که تغییرات جوی را ریشه کن کرده است. به طور کلی جدا از مسئله اراده آزاد و سازمان، ترسیم این آینده نوید بخش است.

این ظاهر مثبت عمق بسیار اندکی دارد و بازیگران و طبقه های ناخوشنود هنوز هم در این بازی حضور دارند. دنیا هنوز هم دارای طبقه های بسیار ثروتمند و بسیارفقیر است. شخصیت اصلی فصل سوم سریال دنیای غرب یک کارگر ساختمانی به نام “کیلیب نیکولز” است که نقش وی را “آرون پل” از سریال “برکینگ بد” بازی می کند. این کاراکتر احساس می کند در این جامعه به ظاهر کامل و بی نقص به خوبی قرار نگرفته است. وی برای تکمیل درآمد خود وارد مشاغل عجیب می شود  که در آن می توان به یک گروه مجرم زیر زمینی سایبرپانک ملحق می شود که مرتکب دزدی و قتل می شوند.

جوی و نولان با استفاده از موضوعات مدرن روز مثل “اطلاعات بزرگ” و اضطراب طبقات اجتماعی، این فضای علمی تخیلی را به وسیله ایی برای تفسیر اجتماعی نیرومنده ای تبدیل کرده اند. این که آیا این موضوعات با تفکر دنبال خواهند شد، یا خیر، هنوز هم جواب قطعی ندارد چرا که این سریال هنوز تمام نشده و تنها سه فصل از آن پخش شده است. با این حال شبکه HBO با فصل سوم سریال “دنیای غرب” نشان داده که همچنان بلندپروازیهایش بزرگتر از یک درام عادی تلویزیونی در مورد روبات ها است. سریال “دنیای غرب” می خواهد همچنان مخاطبان وفادار خود را به یک جعبه معمایی پر از جزئیات استادانه منتقل کند که البته این مخاطبان در ابعاد مخاطبها و طرفداران “بازی تاج و تخت” نیستند.

اسرار نهفته در دنیای غرب

حتی قبل از نمایش فصل سوم دنیای غرب، طرفداران این سریال در یک کمپین بازاریابی چند ماهه متشکل از یک وب سایت مرموز شرکت کردند که دربرگیرنده یک بازی واقعیت متناوب بود. تیزری که به طرز حیرت انگیزی از وقایع امروزی مانند استیضاح ریاست جمهوری و اعتراضات هنگ کنگ و … استفاده می کند. که چرخه تولید آن طولانی تر از ۱۸ ماه و از زمان آخرین فصل سریال “دنیای غرب” بود. از منظر تولید فصل سوم نشان دهنده طراحی صحنه علمی تخیلی لس آنجلس است. با تاکسی های بدون سرنشین خود ، معماری پوشیده از شاخ و برگ و پیش بینی های فناوری پیشرفته مانند گیاهان تخیلی که به طور مصنوعی کنترل می شوند و انسانها قبل از خواب آنها را مصرف می کنند.

 

سریال دنیای غرب

به نظر می رسد کلید فصل سوم ایفا نقش بازیگران آن باشد، از نقش جدید دولرس با بازی “ریچل وود” و نقش برنارد با ایفای نقش “جفری رایت” که از بازیگران فصلهای پیش است. حتی نقش “پل آرون” برای کاراکتر کیلب که به نظر می رسد یک نیروی سابق نظامی است و تماسهایی از یک پزشک هوش مصنوعی دریافت می کند که با صدای همرزم سابقش صحبت می کند. وقتی که کیلیب تلفنی دریافت می کند که برای شغل مورد نظرش قبول نشده و به نظر می رسد که برای این شغل مناسب نباشد، می پرسد ” به چه شکلی می توانم خودم را تغییردهم؟” این پرسش که ما کیستیم از ابتدا توسط رشته های مختلف روانشناسی و فیلسوفان یونانی مطرح شده است. درحالی که این فضای علمی تخیلی و حضور داده ها و هوش مصنوعی پرسشهای مرتبطی را درباره سازمان انسانی در دنیای واقعی مطرح می کند که به طور فزاینده ایی توسط الگوریتمها دیکته می شوند.

بررسی مفهوم فلسفی دنیای غرب

برای قضاوت درباره فصل سوم سریال “دنیای غرب” باید گفت که مولفه های اصلی آن یا اسکلت رباتی آن در جای خاص خودش قرار گرفته است. باید دید که محصول نهایی طوری عرضه می شود که بقایای انسانی متقاعد کننده ایی از آن شاهد باشیم یا خیر. فصل دوم سریال دنیای غرب بسیاری از طرفداران و منتقدان را ناامید کرده بود چرا که داستان آن به شدت غیر خطری بود و بار آن روی دوش تماشاگر گذاشته شده بود تا طرح داستانی به شدت گیج کننده را دریابد. به نظر می رسد منتقل کردن امورات داستان به فضای باز و دنیای واقعی انسان محور به مذاق بسیاری از طرفداران خوش آمده است، سریال را مرتبط تر و هیجان انگیز تر کرده است. خطری که فصل سوم با آن رو به رو است سقوط به عرصه برتری سبک نسبت به موضوع است. چرا که باید بین ساخت دنیای با جزئیات و بسیار پیشرفته و طرح داستانی که از اپیزود اول به دنبال حل کردن آن بود تعادل برقرار کند. آنهم درحالی که میزبانها بار دیگر آزادی مطلوب خود را بدست آورده اند و اکنون مخاطب می خواهد بداند که این آزادی شامل چه چیزهایی می شود؟

دنیای غرب به عنوان یک سریال تلویزیونی که نیمی از آن روانشناسانه و نیم دیگر آن درام علمی تخیلی است، مولفه مهم خود یعنی توطئه چینی را از دست نداده است.

*عبارت دنیای قشنگ نو (Brave New World) اولین بار توسط آلدوس هاکسلی نویسنده انگلیسی برای عنوان رمانی علمی -تخیلی پادآرمانی به کار برده شده است. وقایع این رمان در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روانشناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیرضروری است.

شناسنامه مطلب
دنیای غرب؛ استعاره‌ای علمی تخیلی برای دنیای قشنگ نو
نام مقاله
دنیای غرب؛ استعاره‌ای علمی تخیلی برای دنیای قشنگ نو
توضیحات
فصل سوم سریال دنیای غرب فضای علمی تخیلی آشنایی را به تصویر کشیده و همچنان یک معمای فلسفی را برای مخاطب خود باقی می گذارد. سریال دنیای غرب شبکه HBO همیشه سریال عجیب و غربی بوده است.
نویسنده
منتشر کننده
صباسل

آخرین نقدها

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *