پلتفورمهای آنلاین

با شیوع ویروس کرونا درحالی که میلیونها نفر از مردم سراسر جهان ترجیح می دهند در خانه هایشان بمانند و سینماها تعطیل است، استودیوهای فیلمسازی به روشهای نوینی فکر می کنند که محصولات جدید خود را اکران کنند.

درطول اوج شیوع ویروس کرونا در چین، یک فیلم بزرگ مستقیم وارد پلتفورم نمایش آنلاین شد و بیش از نیم میلیارد تماشاگر داشت.

درحال حاضر استودیوهای فیلمسازی آمریکا تلاش می کنند همین رویه را دنبال کنند و پیش از این نیز اقدام به اکران آنلاین فیلمها پیش از اکران در سینما کرده اند.

ضرر بیلیون دلاری صنعت سینما

براساس اظهارات کارشناسان، امسال به دنبال شیوع ویروس کرونا صنعت فیلمسازی آمریکا رقمی بالغ بر ۱۵ بیلیون دلار ضرر داشته است.

براساس آمار فروش گیشه، آمریکا و چین دارای بزرگترین بازار تماشای فیلم در سطح جهان هستند. هر دو کشور در نتیجه تعطیلی سینماها به علت شیوع ویروس کرونا از این جهت صدمه شدید متحمل شده اند.

سرتاسر کشور چین حدود ۶۰ هزار سالن نمایش فیلم وجود دارد که از اوایل ژانویه تعطیل شده اند.

زمان تعطیلی سینماها کمی پیش از تعطیلات سال نو چینی موجب شد که صنعت فیلم در چین که به طور معمول ۲ بیلیون دلار فروش در گیشه دارد، با ضرر قابل توجهی مواجه شود.

وقتی ویروس کرونا باعث شد استودیوهای فیلمسازی شیوع اکران فیلمها را تغییر دهند
نمایی از فیلم مولان ساخت دیزنی

براساس گزارش رسانه های چینی، یک فیلم بزرگ با نام ” گمشده در روسیه” مستقیم بر روی یک سایت استریمینگ قرار گرفت و بیش از ۶۰۰ میلیون بیننده داشت.

این فیلم به طور رایگان توسط یک شرکت بزرگ چینی از طریق دو پلتفورم استریمینگ آن در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

تحلیلگران وضعت کنونی را چطور ارزیابی می کنند؟

براساس اعلام تحلیلگران این صنعت، تاکنون فروش گیشه ایی سراسر جهان به ۵ بیلون دلار رسیده است رقمی که تنها در بازار چین افت ۵۰ درصدی داشته است.

کریس فنتون نویسنده کتاب ” تغذیه اژدها: درون معضل تریلیون دلاری که هالیوود، NBA و تجارت آمریکایی با آن رو به رو است” می گوید: درحالی که سینماهای چین تعطیل بودند با افزایش آمارها در سطح جهان رو به رو بودیم و پس از آن شاهد تعطیلی سالنهای سینما در سراسر جهان بودیم.

وی تخمین زده است که این صنعت به علت تعطیلی سینماها، طی سال با ضرر ۱۵ بیلیون دلاری رو به رو شود، اگرچه این ارقام می تواند بسته به این که اپیدمی کرونا چقدر طولانی شود نیز افزایش یابد.

در آمریکا، استودیو فیلمسازی یونیورسال در نظر داشت، درحالی که سه فیلم انتخابیش در اکران سینمایی قرار دارند، سه اکران سینمایی در پلتفورمهای استریمینگ داشته باشد. اما آخرین فیلم این استودیو «ترولها: تور جهانی» روز ۶ آوریل پیش از اکران در سالن سینما به صورت آنلاین اکران شد.

فیلمهای آنلاین یا اکران با تأخیر؟

گیتش پندیا سردبیر سایت باکس آفیس گورو گفت: شیوع ویروس کرونا شیوه اکران فیلم ها را تغییر داده است. برخی از فیلمها نوع اکرانهایشان را تغییر داده و سرگرمی را به جای سالن های سینما به داخل خانه ها منتقل کرده اند. تقریبا تمام سالنهای سینما در آمریکا در نتیجه شیوع کرونا تعطیل شده اند و آنها شیوه های متفاوتی را که از طریق آن می توانند سرمایه خود را بازگردانند بررسی می کنند.

پاندیا می گوید که درحال حاضر اکران فیلمهای آنلاین تقریبا توسط استودیوهای فیلمسازی کوچک یا متوسط پیگیری می شود.

استودیوهایی که می خواهند اکران دیجیتالی خود را به منظور افزایش مخاطب جهانی توسعه دهند.

 

ویروس کرونا شیوه اکران فیلمها را تغییر داده است
پوستر فیلم جیمز باند: وقت مردن نیست

برخی استودیوهای فیلمسازی تصمیم گرفته اند که اکران فیلمهایشان را تا اواخر سال جاری به تعویق بیاندازند. در میان این فیلمها می توان به فیلم جدید جیمز باند با عنوان ” وقت مردن نیست” اشاره کرد.

فیلم جیمز باند: شبح را در کاناپه تماشا کنید

فیلم مولان از کمپانی دیزنی از جمله فیلمهای پرهزینه است که گفته می شود به شدت مورد توجه مخاطب چینی قرار خواهد گرفت. این فیلم قرار بود ماه مارس اکران شود، اما دیزنی اکران آن را تا ماه جولای به تعویق انداخته است. اما فیلم آرتمیس فاول اقتباس دیزینی از کتابهای این کاراکتر به صورت مستقیم در دیزنی پلاس به عنوان پلتفورم استریمینگ دیزنی اکران می شود و از اکران سینمایی آن چشم پوشی خواهد شد.

یک سخنگوی دیزنی پلاس با اشاره به احتمال اکران مولان در پلتفورمدیزنی پلاس گفت: ما عمیقا به تجربه سینما رفتن اعتقاد داریم.

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *