فیلمهای اکشن

ژانر اکشن یکی از ژانرهای فیلمهای سینمایی است که در آن یک یا چند قهرمان اصلی با مجموعه‌ای از درگیری‌های فیزیکی، رزمی و جنگی روبرو می‌شوند.

قهرمان اصلی فیلم برای پیروزی باید بر دشمنان خود غلبه کند. تمام فیلم‌هایی که داستان خود را با صحنه‌های پرتحرک و پر از زدوخورد پیش ببرند و نزاع بدنی آدم‌ها و ابزارها بخش عمده‌ای از زمان فیلم را به خود اختصاص دهد، در گونه اکشن جای می‌گیرند.  آثار اکشن معمولا بالاترین میزان فروش در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند اما تنها نمونه‌های معدودی از آن‌ها از سوی منتقدان و تماشاگران خاص سینما مورد توجه قرار می‌گیرند. در مورد همین فیلم‌هاست که اصطلاح «فیلم‌های پاپ‌کورنی» به کار برده می‌شود، یعنی فیلم‌هایی که مخاطبانشان اکثر نوجوانان و جوانان زیر ۳۰ سال با چیپس و پاپ‌کورن به تماشای آن‌ها می‌نشینند و نیاز چندانی به تعمق و تمرکز در فیلم روی پرده ندارند.

تاریخ پیدایش سینمای اکشن را در هالیوود می‌توان به دهه‌های ۲۰ و ۳۰ منسوب دانست؛ زمانی که قهرمانان خوش‌چهره و تنومندی چون «ارول فلین» و «داگلاس فربنکس» با استفاده از حرکات آکروباتیک و طنز پنهانی رفتارشان به جدال با دشمنانی شرور می‌رفتند و اسب، شمشیر و تیر و کمان، ابزار کنش آن‌ها بود.

با آغاز دهه ۷۰ میلادی نوع دیگری از اکشن پا به عرصه گذاشت؛ اکشنی شهری و خاکستری که با خلافکاران محله‌ها، فروشندگان مواد مخدر و جوانان عاصی و ضد اجتماع تعریف می‌شد. هم‌زمان تعقیب و گریز اتومبیل‌هایی که مرتب داغان می‌شدند هم‌تبدیل به عنصر ثابت این سینما شد. «هری کثیف»(دان سیگل) و «ارتباط فرانسوی» (ویلیام فریدکین) از درخشان‌ترین نمونه‌های این نوع اکشن هستند که قهرمان آن‌ها دیگر نه صرفا مثبت است و نه شکست‌ناپذیر.  اما در همین دهه، قهرمانی شیک و فانتزی به نام «جیمز باند» هم ظهور کرد که بیش از نمونه‌های مشابه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

دهه ۸۰ اما عصر ظهور قهرمانان عضله‌یی و شکست‌ناپذیری بود که از قرار باید غرور خردشده ناشی از جنگ ویتنام را التیام می‌بخشیدند و جوابی برای تنش‌های نسل پیشین می‌بودند. این شخصیت‌ها نوعی فضای خوش‌بینی به بافت جامعه افزودند و ماجراجویی‌های جوانانه را با پرورش اندام ادغام نمودند. نیروی پلیس، در این آثار برخلاف فیلم‌های دهه ۷۰ دوباره وجهه‌یی مثبت یافت و ستاره‌سازی بیش از هر زمانی اوج گرفت. دشمنان حالا اقلیت‌هایی خوار و خفیف از سایر کشورها یا خلافکارانی از کار افتاده بودند. اکثر فیلم‌هایی که «سیلوستر استالونه»، «ژان کلود ون دام» و «آرنولد شوارتزینگر» بازی کردند در گونه اکشن آن دوره جا می‌گیرد.

دهه ۹۰ آغاز اکشن‌های سیاسی بود. تعقیب و گریز و کتک‌کاری در اکشن‌های این دهه دیگر امری شخصی یا مربوط به باندهای مواد مخدر یا در اختصاص کهنه سربازان نبود، بلکه حتما رد و اثری از یک ماجرای سیاسی و حکومتی هم در آن‌ها یافت می‌شد. شخصیت‌ها عملا در دو طرف خطوط فکری و سیاسی مختلف می‌ایستادند و سعی در خنثی کردن نقشه‌های هم در مورد آینده کشور و مردم داشتند. «نیروی هوایی ویژه»(اندرو دیویس) نمونه‌یی از این قبیل آثار است.

با شروع قرن بیست و یکم، سینمای اکشن شاهد دو ویژگی جدید و متمایز در داستان و نیز ساختار خود شد. اول این‌که هردو طرف ماجرا حالا شخصیت‌هایی مجهز به فن‌آوری روز شدند. اما تغییر دوم سینمای اکشن در این سال‌ها، چرخش ابعاد سیاسی ماجرا از دشمنانی خارجی یا خارج از حکومت به نفوذی‌های درون سیستم و به اصطلاح خودی‌هاست.

سینمای اکشن در کشورهای خاور دور همچون چین و هنگ‌کنگ، متناسب با فرهنگ و آیین خاص از این سرزمین‌ها به صورت سینمایی ملهم از هنرهای رزمی رخ‌نمایی کرده است. این سینما در آغاز با ظهور رزمی‌کارانی چون «بروس لی» فاقد جنبه‌های زیبایی‌شناسانه بود و همچون آثار زیبایی اندام‌کاران سینمای آمریکا، آرنولد شوارتزینگر و سیلوستر استالونه، تنها بهانه‌یی برای نمایش «هنر رزمی» بود و به عبارت دیگر هنر سینما در خدمت هنر رزمی بود و نه به عکس. اما سینمای رزمی نوین، ویژگی‌هایی کاملا متفاوت را به منصه ظهور رساند و حتی به سینمای فرتوت و از نفس افتاده جهان نیز جانی تازده دمید. در این آثار بیش‌ترین میزان اغراق را در هنرهای رزمی شاهد بودیم. بازیگران این آثار در چشم به هم زدنی از درخت‌های بلند بالا می‌رفتند، در آسمان پرواز می‌کردند و بر فراز قله‌ها منزل می‌گرفتند.

در سینمای امروز اروپا به‌ندرت می‌توان فیلمسازی اصیل یافت که در اکشن دنباله‌روی سینمای هالیوود نباشد، بنابراین سینمای اکشن امروز اروپا را در وجه کلی و فارغ از استثنائات نمی‌توان سینمایی اصیل پنداشت. در سینمای سابق فرانسه آثاری که «ژان گابن»، «آلن دلن» و «لینو ونتورا» سه بازیگر عصر طلایی این سینما در آن بازی می‌کردند، معمولا رنگ‌وبویی متفاوت داشت که به آن‌ها اصالت فرانسوی می‌بخشید. «ارتش سایه‌ها»، «سامورایی»، «دایره سرخ» و «یک پلیس» آثاری اکشن و پلیسی از «ژان پیر ملویل» بودند که چنین ویژگی‌های اصیلی داشتند و «دسته سیسیلی‌ها» که هرسه بازیگر مذکور در آن حضور داشتند، اوج سینمای اکشن فرانسه بود. در سینمای معاصر فرانسه اما اگر تک‌ستاره‌یی چون «لوک بسون» با آثار برجسته‌یی چون «نیکیتا» و «لئون/حرفه‌یی» درخشید، خیلی سریع جذب هالیوود شد.

در سینمای ایتالیا، اکشن را بیش‌تر می‌توان در همان وسترن‌های معروف ایتالیایی یافت اما اگر از فیلمساز مؤلفی چون «سرجیو لئونه» با سه وسترن اسپاگتی‌اش «خوب، بد زشت»، «به خاطر چند دلار بیش‌تر» و «به خاطر یک مشت دلار» بگذریم، بقیه این آثاربه ویژه فیلم‌های با بازیگری جولیانو جمارا می‌توان فیلم‌هایی فاقد هویت یافت که در مقابل سینمای وسترن آمریکا کاملا مسخ‌شده هستند.

کارگردان‌های سینمای اکشن

رابرت کلوز کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اهل ایالات متحده آمریکا بود که به خاطر آثارش در ژانر اکشن و رزمی شناخته می‌شود. وی پیش از ورود به عرصه کارگردانی، عکاس شبکه سی‌بی‌اس بود

کلوز دو مرتبه نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم کوتاه برای فیلم‌های “The Legend of Jimmy Blue Eyes” ۱۹۶۴ و “The Cadillac” ۱۹۶۲ شد . مطرح‌ترین اثر وی، اژدها وارد می‌شود با بازی بروس‌لی می‌باشد.

پل ورهوفن کارگردان هلندی‌تبار سینماست. او بیشتر شهرت خود را مدیون فیلم‌های بسیار خشن علمی تخیلی است، اما در کارنامه‌اش فیلم‌هایی همچون غریزه اصلی که از جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینماست، نیز به چشم می‌خورند. یکی دیگر از آثار مطرح او پلیس آهنی است. این فیلم یکی از بهترین آثار علمی-تخیلی دهه ۱۹۸۰ است و حتی در زمان انتشار، در ایران نیز معروف شد.

استیون اسپیلبرگ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی یهودی، برنده ۲جایزه اسکار و یکی از موفقترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است. از آثار مطرح وی می‌توان به پارک ژوراسیک و سری فیلم‌های ایندیانا جونز اشاره کرد.

جان وو کارگردان چینی است. از فیلم‌های مطرح او می‌توان به تغییر چهره و ماموریت غیرممکن۲ اشاره کرد.

جان مک‌تیرنان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است. غارتگر، جان‌سخت و سیزدهمین سلحشور از آثار مطرح این کارگردان است.

واچوفسکی‌ها لی لی و لانا واچوفسکی کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده کتاب‌های مصورند که با کارگردانی سه‌گانه ماتریکس به شهرت رسیدند.

جیمز کامرون کارگردان اهل کانادا است که بیشتر فیلم‌های مهیج و تخیلی می‌سازد. کامرون از کارگردانان صاحب سبک و خلاق هالیوود به‌شمار می‌رود که نویسندگی و کارگردانی دومین و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما( آواتار و تایتانیک) را در پرونده دارد.

کوئِنتین تارانتینو کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی است که برنده جایزه نخل طلایی بهترین کارگردان، هنرپیشه و همچنین برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه‌نویس است. وی در ابتدای دهه ۹۰ با ساخت فیلم‌هایی با ساختار غیرخطی و پست مدرن و به تصویر کشیدن خشونت تصنعی، به شهرت رسید. از آثار مطرح وی می‌توان به داستان عامه‌پسند، بیل را بکش و حرام‌زاده‌های لعنتی اشاره کرد.

کریستوفر نولان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی – آمریکایی است. او یکی از مهمترین کارگردانان حال حاضر دنیاست و فیلم‌هایش با استقبال بسیار مثبت تماشاگران و منتقدان همراه بوده‌است. آثار او تاکنون بیش از ۴ میلیارد دلار فروخته‌اند و ۲۶ نامزدی اسکار به دست آورده‌اند.  سه‌گانه شوالیه تاریکی از مطرح‌ترین آثار نولان است.

سیلوستر استالونه بازیگر، کارگردان و نویسنده آمریکایی و برنده جایزه گلدن گلوب است. وی را عمدتاً به‌خاطر نقش‌های اکشنش در فیلم‌های هالیوودی می‌شناسند. دو نقش به‌یادماندنی استالونه، یعنی رَمبو و راکی مهم‌ترین نقش‌های او هستند که در به شهرت رساندنش بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. وی علاوه بر بازیگری، نویسندگی این فیلم‌ها را نیز بر عهده داشت. استالونه راکی ۲، راکی ۳، راکی ۴، راکی ۶، جان رمبو (رمبو ۴) و بی‌مصرف‌ها را کارگردانی کرد.

فیلم‌‌های سینمای اکشن

شوالیه تاریکی (Dark night)

شوالیه تاریکی (2008)
تصویری از فیلم شوالیه تاریکی ساخته سال ۲۰۰۸

فیلم‌های سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان شبیه یک فیلم طولانی سه قسمتی می‌باشند, بی تردید قسمت دوم از دیگر قسمت‌ها برتر هست, که به رویدادها بعد از شورش بروس وین و تعلیم او در قسمت اول با عنوان بتمن آغاز می‌کند و در نهایت به اجرا گذاشتن این تعلیم‌های سخت در قسمت سوم با عنوان شوالیه تاریکی برمی خیزد، می‌پردازد.

بسیاری بر این باورند که “شوالیه تاریکی” برترین فیلم ابرقهرمانی تمام تاریخ سینماست که وفاداری تقریبا مطلقی به کتاب‌های کامیک آلبومی بتمن دارد.

deema-sign در کاناپه تماشا کنید: شوالیه

پلیس آهنی (RoboCop)

فیلم پلیس آهنی از نمونه های ژانر اکشن در سینما
فیلم پلیس آهنی از نمونه های ژانر اکشن در سینما

فیلم “پلیس آهنی” یک فیلم پلیسی خشن و پرهیجان هست که در دوران خود یک فیلم آینده نگرانه به شمار می‌آمد. این فیلم که داستانی کنایه‌ای دارد حرف‌های زیادی در مورد ارزش زندگی انسانی در جهانی در آینده که پر از خشونت و خلاف شهر دیترویت اخیر در بتن خود نهان کرده هست. فیلم حکایت یک پلیس هست که در جریان یک درگیری کشته می‌شود سپس ناگهان به‌عنوان یک خودرو آهنی با مغز و بدن نیمه انسانی خود از گور بر می‌خیزد تا جاییکه می‌تواند تبهکاران را به شیوه‌های نسبتاً انسانی از پای درآورد. این فیلم پر از خونریزی, خشونت و اسلحه بازی هست اما حرکات روباتیک شخصیت اصلی فیلم نیز ستودنی هست.

تغییر چهره (Face/Off)

تغییر چهره از نمونه های ژانر اکشن
نیکولاس کیج درنمایی از فیلم تغییر چهره؛ این فیلم از نمونه های ژانر اکشن در سینماست

تغییر چهره محصول سال ۱۹۹۷ به کارگردانی جان وو است و بازیگران اصلی آن، نیکلاس کیج و جان تراولتا هستند. در این فیلم، یک افسر وظیفه‌شناس پلیس، چهره‌اش را با عمل جراحی، با خلافکار بزرگی عوض می‌کند تا بتواند به ریشه‌های فساد برسد. شاید ایده کلی این جابه‌جایی چهره‌ها کمی مضحک به نظر برسد، اما جان وو تمام تلاش خود را می‌کند تا یکی از بهترین فیلم‌های اکشن را از دل این ایده بیرون بکشد. تغییر چهره بیش از سه برابر هزینه اولیه فیلم در گیشه فروخت و یک موفقیت مالی برای سازندگانش به ارمغان آورد.

بیل را بکش ۱ (Kill Bill Volume 1)

نمونه های ژانر اکشن در سینما
اما تورمن در نمایی از فیلم بیل را بکش، از نمونه های بارز ژانر اکشن در سینما

محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو است و از بازیگران آن، می‌توان اوما تورمن ، دیوید کارادین و ویویکا ای فاکس  را نام برد. بیل را بکش بخش ۱، نه‌تنها جزو بهترین فیلم های اکشن محسوب می‌شود، بلکه در فهرست وب‌سایت معتبر آی‌ام‌دی‌بی (imdb) از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما هم جای دارد. این فیلم، داستان تنها بازمانده قتل‌عام در یک عروسی است که به‌دنبال انتقام از عاملان آن می‌رود.

لئون حرفه‌ای (Léon: The Professional)

لئون: حرفه ایی از جمله های مطرح در ژانر اکشن
لئون: حرفه ایی از جمله های مطرح در ژانر اکشن

محصول سال ۱۹۹۴ به کارگردانی لوک بسون است و از بازیگران آن، می‌توان به ژان رنو، گری اولدمن و ناتالی پورتمن اشاره کرد. لئون حرفه‌ای نخستین حضور ناتالی پورتمن بر پرده نقره‌ای است.

نابودگر ۲: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day)

آرنولد شوارتزنگر در فیلم نابودگر 2
آرنولد شوارتزنگر در فیلم نابودگر ۲

محصول سال ۱۹۹۱ به کارگردانی جیمز کامرون است و آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون و ادوارد فرلانگ در آن ایفای نقش می‌کنند. نابودگر ۲: روز داوری، در فهرست آی‌ام‌دی‌بی (imdb) جزو ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست و هم در گیشه و هم در نظر منتقدین، به موفقیت فراوانی دست یافت. این فیلم بی‌شک یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینماست.

deema-sign در کاناپه تماشا کنید: نابودگر ۳

[https://kanape.ir/movies/fm_Terminator_Genisys” text=”نابودگر: پیدایش”]

جان سخت (Die Hard)

نمایی از فیلم جان سخت از فیلمهای بارز ژانر اکشن
نمایی از فیلم جان سخت از فیلمهای بارز ژانر اکشن

بروس ویلیس در سری فیلم‌های جان سخت بسیار شبیه یک ابرقهرمان است تا یک مرد عادی و یک انسان اما در فیلم نخست این مجموعه که در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است او یک فرد عادی است که برای نجات همسرش از دست گروگان‌گیرها در یک ساختمان تلاش می‌کند به همین دلیل است که نسخه اول این فیلم زیباترین قسمت این سری از فیلم ها است.

پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

پارک ژوراسیک از نمونه فیلمهای ژانر اکشن
پارک ژوراسیک از نمونه فیلمهای ژانر اکشن

نخستین قسمت از فیلم‌های پارک ژوراسیک چنان انقلابی در سال ۱۹۹۳ به‌پا کرد که یک ژانر فرعی مجزا به اسم ژانر “تریلر تکنولوژیک” را به وجود آورد که رویارویی انسان را با تکنولوژی‌های ساخته شده بدست خود و شکست خوردن از آن در طی یک حکایت هیجان انگیز و پرحادثه به تصویر می‌کشید.

deema-sign در کاناپه تماشا کنید: دنیای ژوراستیک: سقوط پادشاهی

 

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *