چگونه استقبال کلاوس در تعطیلات بازتاب رویکرد نتفلیکس به ویژگیهای انیمیشنهای ابتدایی است

باورتان می شود اگر بفهمید همه چیزهای جذابی که درباره بابانوئل شنیده اید در پی رفتار خودخواه ترین فرد روی زمین شکل گرفته است؟ این موضوع داستان اولیه سرجینو پابلوس کارگردان انیمیشن کلاوس است. کلاوس اولین فیلم انیمیشنی است که توسط نتفلیکس ساخته و پخش شده است.

فیلم کلاوس ماجرای جاسپر ( با صدای جیسون شوارتزمن) پسر لوس و تنبل رئیس یک پستخانه است که برای افتتاح یک دفتر پستی در منطقه دور افتاده قطب شمال اعزام می شد و تهدید می شود که در غیراین صورت از ارثیه خانوادگی محروم خواهد شد. متأسفانه در شهر جاسپر افراد محلی به علت جنگ و نزاعی که با هم دارند قصد ارسال نامه برای هم را ندارند.

جاسپر در این میان با نجاری تنها به نام کلاوس ( با صدای جی. کی. سیمونز) دوست می شود. کلاوس اسباب بازی های دست ساز درست می کند و این اسباب بازی ها به بخشی از برنامه پستچی برای بازگشت به زندگی لوکسش تبدیل می شوند.

نگاهی تازه به داستان اصلی بابانوئل تنها دلیلی نیست که انیمیشن کلاوس را منحصر به فرد جلوه می دهد. موضوع اصلی دو بعدی بودن این انیمیشن است. وقتی اکثر استودیوها از شکل قدیمی انیمیشن فرار می کنند، نتفلیکس به شدت از آن استقبال کرد و در حقیقت علاقمند به عرضه این نوع محتوا در فصل تعطیلات کریسمس بود.

پابلوس می گوید: در واقع دو بعدی بودن این انیمیشن و این که درباره کریسمس بود، عامل مخالفت بسیاری از کمپانی ها بود. آنها می گفتند که نمی خواهند زمان کریسمس و سایر فیلمها رقابت کنند. اما نتفلیکس از این دایره مستثنی بود. نه تنها با دو بعدی بودن این انیمیشن مخالف نبودند بلکه دقیقا به دنبال محتوای کریسمسی بودند.

ملیسا کاب نایب رئیس بخش انیمیشنهای اوریجینال تصدیق کرد که ایده ساخت یک فیلم کلاسیک کریسمسی که مردم می توانند هرسال در نتفلیکس آن را تماشا کنند بخشی از جذابیت این پروژه بود. ما به دنبال فیلمهای انیمیشن بلند و داستانهایی بودیم که در چارچوب زمان نمی گنجد، داستانهایی می خواستیم که احساسات قوی و موضوعی جهانی داشته باشند. این نوع محتوا امکان لذت بردن چندباره را برای تماشاگر فراهم می کند.

به دنبال توافقی با دیزنی که برای نتفلیکس انیمیشن “موانا” و “زوتوپیا” را به دنبال داشت، نتفلیکس به دنبال غنی کردن بخش انیمیشن خود است. نتفلیکس همچنین اخیرا توافقی چند ساله با نیکلودئون برای فیلمهای انیمیشن اوریجینال بلند و سریالهایی براساس نمایشهای کنونی این شبکه و همچنین پروژه های جدید امضا کرده است. نیکلودئون یک شبکه تلویزیونی آمریکایی است که مخاطبان آن را کودکان و نوجوانان از ۶ تا ۱۷ سال تشکیل می دهند.

انیمیشن کلاوس

پیش از این اعلام شده بود که انیمیشنهای اوریجینال بلند نتفلیکس که در آستانه پخش هستند بدین ترتیب هستند: کمدی تلخ “خانواده ویلوبیز”؛ “پینوکیو” استاپ موشن ساخته گیلرمو دل تورو؛ “جیکوب و هیولای دریا” از کریس ویلیامز کارگردان “موانا” و ” قهرمان بزرگ ۶″ و ” وندل و وایلد” از هنری سلیک نویسنده و کارگردان “کورالاین”.

پابلوس می گوید که علاقه به این داستان مولفه مهمی برای نتفلیکس بود. کلاوس اولین تجربه کارگردانی این انیماتور اسپانیایی است که بیشتر برای ” من نفرت انگیز” شناخته می شود. فیلمی که نزدیک به ده سال ساخت آن طول کشید.

وی با الهام از داستانهای اصیل سینمایی در زمان خودش چون ” بتمن آغاز می کند” و خیزش هانیبال” به دنبال ارائه کاراکتری بود که بتوان پیش زمینه آن را توسعه داد. اگرچه وی در مرحله اول نمی خواست که سانتا موضوع و محول اصلی فیلمش باشد اما همواره به او رجوع می کرد. وی به این نتیجه رسیده بود که به رغم داستانهای مذهبی و تاریخی که در پس این موضوع وجود دارند داستانی که بتوان از آن به عنوان اصلی ترین داستان سانتا یادکرد وجود ندارد.

پابلوس در نهایت داستانی را درنظر گرفت که در آن سانتا کاراکتر اصلی نباشد و بعد با خود اندیشید که سانتا به عنوان نماد دگردوستی و سخاوت باید این درست ها را به کاراکتر دیگری یاد بدهد.

بخشی از جذابیت انیمیشن “کلاوس” سبک هنری آن است که به کتابهای داستانی که با دست نقاشی شده اند شباهت دارد. این شاهکار پابلوس و تیمش بود که ابزارهایی را توسعه دادند که برخی از مشکلات تکنیکی انیمیشنهای سنتی را حل کرد.

براساس اظهارات پابلوس که در فیلمهای دیزنی چون ” گوژپشت نوتردام” ، “هرکول” ، “تارزان” و “سیاره گنج” کار کرده است، در انیمیشنهای سنتی همیشه این احساس وجود دارد که کاراکترها به نوعی روی پس زمینه چسبیده اند. پس زمینه به سبک نقاشی ارائه شده و کاراکترها را نمی توان با همان سبک ارائه داد. بنابراین همیشه این دو باهم جفت خوبی نبودند.

ابزارهای جدید به حل مسئله ادغام و همچنین مشکلات گذشته در مورد نورپردازی برای کمک به ضبط جذابیت های نواقص انسانی پرداخته اند ، چیزی که با حرکت به سمت تصاویر کامپیوتری سه بعدی استاندارد امروزی در صنعت از بین رفته است.

انیمیشن کلاوس

پابلوس با اشاره به این که وقتی فیلمهای سه بعدی ساخت کامپیوتر به روی صحنه آمدند، هیچ وقت فکر نمی کرد که بتوانند جای انیمیشن سنتی را بگیرد گفت: فکر می کردم که برای هر دو صورت انیمیشن جایی وجود دارد. هیچ وقت با دلیل و منطق به این موضوع فکر نکردم که چرا تصمیم گرفتیم انیمیشن سنتی را رها کنیم. اعتقاد دارم که انیمیشنهای دو بعدی هنوز هم می توانند بمانند. البته نه برای هرفیلمی، برای برای داستانی که بتواند از این ابزار رسانه ایی سود ببرد.

رویکرد معقول وی در “کلاوس” هم مشهور است، انیمیشنی که عمدتا با دست نقاشی شده اما در مواقع کاربردی از تصاویر کامیپوتری هم بهره گرفته است که در آن میان می توان به لوکیشنها و وسایل نقلیه اشاره کرد . حتی گاهی گوزنها تصاویری تولید شده توسط کامپیوتر هستند که البته این امر در طول فیلم غیرقابل تشخیص است.

به همین نحو، افکار کارگردان نسبت به استریمینگ در مقایسه با سالنهای سینما پراگماتیک است. وی می گوید به عنوان فردی که در سینما عاشق سینما شد ، عادت کردن به این ایده که “کلاوس” را مخاطب در خانه به جای سینما تماشا می کند قدری طولانی شد.

پابلوس می گوید: اما بعد به این نتیجه رسیدم که شاید بهترین راه تماشای “کلاوس” نشستن در خانه همراه خانواده است. درحالی که رویتان پتو انداخته اید و یک فنجان کاکائو گرم می نوشید.
این احساسی است که فلسفه نتفلیکس را در تمایز رویکرد خود نسبت به فیلمهای انیمیشن در مقابل با سریالهای انیمیشن ها بازتاب می دهد.

کاب می گوید: ما عمدتا فیلمهای انیمیشن را به عنوان تفریحی برای کل خانواده می دانیم تا درکنار هم لذت ببرند. ما خانواده را به عنوان واحد درنظر می گیریم، چه والدین به همراه کودکانشان یا خانواده ایی پرجمعیت تر. همین تجربه مشترک امری است که درباره فیلمهای بلند درنظر می گیریم. برای سریالهای انیمیشن گاهی تجارب شخصی رادرنظر می گیرم. مثلا کودک ۸ ساله ایی که یک سریال انیمیشنی را تا سرحد مرگ دوست دارد.

وی گفت که هدف نتفلیکس آزاد گذاشتن دست خالقان اثر با دیدگاه هنری خودشان است تا بخواهیم یک رویکرد زیبایی شناسانه را به آنها تحمیل کنیم.

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *